Vi ska arbeta med presentationer!

 
 

Hej alla 8:or och 9:or! Och de 7:or som är nyfikna också, förstås! Vi kommer under ett par veckors tid arbeta med ett arbetsområde där vi lär oss att presentera oss själva och andra. Under lektionstid lyssnar vi på texter där vi får höra talad spanska, gör övningar, ser på korta filmer, lyssnar på spansk musik med mera. Jag kommer att ha genomgångar på den grammatik vi behöver repetera samt på nya ord och uttryck. I början av arbetsområdet inventerar vi vad ni redan kan och vad ni behöver lära er för att nå målen. Vi jobbar mot läroplanen Lgr 11 och under detta område kommer vi att beröra ett flertal delar ur det centrala innehållet. Under en lektion kommer vi att lära oss att göra Vokis, talande avatarer! :)

 

De mål du ska uppnå är:

Utöka ditt spanska ordförråd

Förbättra ditt uttal

Klara av att böja viktiga verb

Klara av att göra en muntlig presentation av dig själv genom en Voki eller att använda Photo Story

Kunna presentera dig själv i en längre, skriftlig text.

 

Vad kommer jag att bedöma? 

Under lektionerna observerar jag hur arbetet går och gör fortlöpande bedömningar när ni talar och skriver spanska. Du bedöms även på dina Voki-presentationer, din text om dig själv (vi skriver den under lektionstid i slutet av detta arbetsområde) och läxförhör på verb och adjektiv.

 

 

Texter

Kap 1 Mi hermano ha desaparecido

Kap 7 Prueba de Inglés

La aparencia p.36-37 i Amigos 2

Un chico ideal cap.3 i Gracias

Quién eres? Ur Amigos 2

Cap 9 En la peluquería, ur Amigos 4.

  

Grammatik:

 Repetera Ser/estar/tener

Adjektiv

Komparera adjektiv 

 

 Vi kommer även att: 

Prata kring bilder i grupp

Leka ”Quién eres?” där vi övar oss på personbeskrivningar.

Under hela detta arbetsområde kommer vi att titta på korta filmer där ungdomar som bor i Madrid presenterar sig själva och sin familj. Om du vill se filmerna innan eller efter lektionen, finns de på ur.se. Sök på ”Mitt Madrid”.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0